• +38 (096) 506-08-07
  • avtogazkhm@ukr.net

3D Розвал-сходження

3D. Сходження до спрощення

  • Стенд регулювання розвалу-сходження, як необхідне обладнання для робіт з підвіскою автомобіля, враховуючи якість доріг, займає високу рядок в рейтингу потреб українського автосервісу. Еволюція цієї категорії обладнання пройшла шлях від механічних до комп’ютеризованих пристроїв. І в стендах технології 3D, можливо, досягла тієї стадії, коли далі удосконалюватиметься тільки виконання, а не сам принцип роботи.

DSC_0387

Еволюція стендів регулювання розвалу-сходження була викликана не тільки появою доступних комп’ютерів з високою обчислювальною потужністю, а й прогресом в автомобілебудуванні — підвіска сучасних автомобілів має куди більше параметрів, ніж кути сходу і розвалу коліс. Це не тільки кут кастору, але і безліч інших параметрів, регулювання яких вимагають автовиробники для сучасних моделей. Крім того, сучасні стенди дозволяють перевіряти геометрію кузова.

Перш ніж почати розгляд сучасних тенденцій в області 3D стендів, варто відзначити, що до цих пір не тільки залишаються в експлуатації, але і продаються стенди попереднього покоління — інфрачервоні, вони ж CCD-стенди. І можна навіть почути думку, що «головочний» стенди точніше стендів 3D. Однак, згідно з паспортними даними та метрологічним атестатами «Укрметртестстандарту», точність вимірювань у 3D стендів вище. Ці дані, по крайней мере, для продаються в розвинених країнах стендів, підтверджені також відповідними контролюючими органами Євросоюзу і США.

Попередня щабель еволюції
Стенди розвал сходження, зазвичай звані «головочний» або CCD, виконані на основі ІК-технології — зв’язку інфрачервоними променями. Колісний датчик (головка) складається з електронно-механічного пристрою для знімання даних, а також з ІЧ-випромінювача і високочутливої ​​приймальні матриці. Сигнал посилається ІК-діодом на CCD-камеру інший головки. Вимірювальна головка CCD-стенду містить також в собі один або два гравітаційних датчика (інклінометра), які відстежують рівень до горизонту.
DSC_0389

«Головки» CCD-стендів мають велику вагу і чутливі до падіння, оскільки в них міститься вся вимірювальна апаратура.

CCD-технологія — серйозний крок вперед по відношенню до променевим стендів, в тому числі в лазерному виконанні. Але деякі їх особливості змушували розробників шукати краще, зокрема:

1. За технологією вимірювань на CCD-стендах необхідно виконувати компенсацію биття диска: підняти вісь автомобіля і провернути колеса на 360 градусів. Без цього ні кут кастору, ні інші розширені вимірювання неможливо виміряти з необхідною точністю. Тому процес вимірювання на CCD-стенді вимагає великих витрат часу.

2. Вимірювальна апаратура CCD-головок вимагає калібрування як мінімум щорічно, а також у випадках, якщо головку упустили. На обслуговування самого стенду необхідно витрачати години і навіть дні, якщо в місті немає каліброваного стенду.

3. Падіння головки може привести і до більш серйозних наслідків — пошкоджень оптичних або електронних компонентів. З досвіду сервісного відділу компанії «Автомеханіка», приблизно 80% CCD-головок потрапляють в ремонт. Резюмуємо. CCD-стенд, винайдений ще в минулому столітті, співслужив гарну службу, але сьогодні як автовиробникам, так і автосервісах потрібні більш точні і надійні стенди. Для СТО також важлива швидкість роботи обладнання при збереженні його конкурентоспроможної ціни. Всі ці вимоги сьогодні вже задовольняють 3D-стенди, впевнено розчищають собі ринок.

Кут зору
Технологія 3D-стендів для регулювання розвалу-сходження була винайдена і запатентована американською групою компаній Snap-on Equipment, в яку входять виробники обладнання HOFMANN і John Bean. Деякі патенти належали також компанії Hunter. Відповідно, ці виробники вдосконалювали технологію 3D протягом десятирічного періоду, поки вона захищалася патентами. Цей період закінчився пару років назад, і тепер багато виробників активно надолужують згаяне.

Принцип роботи 3D-стенду полягає в розрахунку кутів по видимим камерою розмірами і формою білих кіл на мішенях. Залежно від положення мішені в просторі видимий розмір кіл на мішені, а також їх видима еліптичність дозволяють комп’ютеру точно розрахувати положення кожного колеса в просторі по відношенню до площини, в якій розміщені центри всіх коліс. У поєднанні з вимірюванням висоти арки або відстані від поверхні, на якій встановлений автомобіль, до зазначених автовиробником точок в підвісці, це дозволяє створити повну і точну просторову модель автомобіля.
DSC_0385

Навколо об’єктива камери розташовані світлодіоди інфрачервоної спалаху, яка підсвічує мішені щоб уникнути впливу денного світла на точність вимірювань. Поруч розміщені індикатори видимості мішені і покажчики прокатки і повороту керма, які допомагають оператору виконувати необхідні дії у випадках, коли йому не видно монітор (наприклад, коли монітор знаходиться в ямі, а оператор обертає кермо автомобіля або прокатує його).

У компанії HOFMANN, що стояла біля витоків технології 3D, вийшло вже п’яте покоління 3D-стендів розвал-сходження. Це обладнання представлено в Україні офіційним і єдиним імпортером — компанією «Автомеханіка».

Фактом своєї появи 3D-стенди зобов’язані створенню відносно недорогих камер дуже високою роздільною здатністю, що дозволило «візуально» оцінювати становище коліс по прикріпленим до них «мішенях». Якщо коротко, то принципова відмінність від ІК-технології в тому, що CCD-головки реєструють кути, а камери 3D-стенду їх просто бачать по положенню прикріплених до коліс мішеней. За цією уявною простотою, що забезпечує зручність і швидкість вимірювань, стоять закони оптики, завдяки яким розраховується просторове розташування об’єкта з заздалегідь відомими геометричними характеристиками. Власне, завдяки цьому технологія і отримала назву 3D — тобто виробляє вимір в тривимірній системі координат.
DSC_0387

Кожна з двох камер 3D-стенду по черзі бачить зображення з мішеней, встановлених на колесах по одній стороні автомобіля.

Основне технічна перевага технології 3D в тому, що вся електроніка міститься в балці і комп’ютерної стійці. У мішенях тільки метал і пластик, тому падіння їм не страшні. Збиватися в системі 3D вимірювання нічому, тому калібрування стенду в процесі експлуатації не потрібно.

Функціональна перевага 3D-стенду в тому, що весь процес вимірювання полягає в прокатці на півоберта колеса, тобто на 10-15 см вперед і назад. Цього цілком достатньо, щоб вимірювальна система зафіксувала відхилення площині обертання колеса, якщо воно має місце.

Для вимірювання значень висоти колісних арок, які необхідно вносити в програму для коректної роботи з деякими моделями автомобілів, існує п’ята мішень.

DSC_0388
П’ята мішень застосовується для вимірювання відстані від центру колеса до верхньої точки колісної арки в тих випадках, коли це передбачено процедурою вимірювань для конкретного автомобіля.

Первинна калібрування 3D-стенду проводиться виробником. Це, звичайно, не означає, що можна просто дістати стенд «з коробки» і приступати до роботи. У компанії «Автомеханіка» стенд завжди проходить передпродажну підготовку перед відправкою клієнту: перевіряється ПО, працездатність камер і механічних вузлів — ліфта або поворотних механізмів камер. При доставці стенду на сервіс обов’язково присутній представник сервісного відділу, який показує персоналу СТО, як працювати зі стендом, а також перевіряє точність показань на місці за допомогою ISO-рами (спеціального збірного макета рами «ідеального автомобіля»). До речі, нам невідомо, де ще в Україні, крім київського сервісного центру компанії «Автомеханіка», є даний калібрувальний інструмент, який «» Автомеханіка «придбала для обслуговування 3D-стендів розвал-сходження складального заводу» Єврокар «в Соломоново, якими вона ж його і укомплектувала.

Надалі стенд годі й калібрувати, однак для підстраховки на випадок претензій від клієнтів, а також під час проходження перевірки на вимогу «Укрмертртестстандарта» — цю процедуру можна виконати раз в два роки, щоб мати на руках свіже офіційний висновок.

Всі описані переваги 3D-технології необхідно враховувати, вибираючи тип стенду розвалу-сходження для свого автосервісу. Звичайно, сьогодні все ще можна придбати «за недорого» інфрачервоний стенд китайського виробництва. А якісний стенд європейського або американського виробництва в повній комплектації обійдеться набагато дешевше базового 3D-стенду від світового лідера в цій галузі. Навряд чи варто через різницю в одну-дві тисячі євро купувати технології минулого століття. Тим більше що різниця ця нівелюється необхідністю як мінімум щорічного калібрування, дуже ймовірних витрат на ремонт головок, а також збільшенням витрат робочого часу.

3D від Hofmann
Geoliner 790. Безсумнівно, це «коронний номер» в програмі 3D стендів HOFMANN. Це стенд останнього покоління, і аналогів йому поки немає. Стенд виконаний у вигляді стійки для комп’ютера ( «кабінету») і двох колон, за якими камери переміщаються на ліфтах. Камери мають також можливість повертатися в горизонтальній площині. Все це дозволяє зробити стенд «проїзним» — автомобіль може проїхати між колонами, що зручно, якщо пости організовані за принципом конвеєра.

Цей стенд може бути і мобільним — опціонально колони можна встановити на платформи з колесами і катати по всьому сервісу. Проводів між колонами і кабінетом немає — зв’язок бездротова. Досить приблизно розташувати колони навпроти будь-якого пристосованого до робіт по розвал-сходження ножнічного або чотирьохстійкового підйомника, або ями, і повісити на колеса мішені. Це актуально на великих і завантажених сервісах, особливо у весняний сезон масових робіт з ходової. Економиться і час на переміщення автомобіля на пост розвал-сходження, і місце для окремої організації цього поста.
Стенд сам проводить RCP-калібрування на новому місці — на одній з колон розташована додаткова камера, а на інший мішень. Камера на одній колоні знайде мішень на інший колоні і визначить її положення.

Камери Geoliner 790 самі знаходять мішені, закріплені на колесах — розташовані на колонах «ліфти» з камерами самі встануть в ідеальне положення. Не треба дивитися на монітор комп’ютера і чекати поки мішень з’явиться в полі зору камери, щоб зупинити балку на ліфті або її поворотний механізм, як в інших стендах. Тому прокатку на підйомнику завжди можна зробити в нижньому положенні підйомника — прокотили, підняли — камери слідують за мішенями. Якщо не треба регулювати кути, а мета просто переконатися в правильності їх установки — машину можна і не піднімати.

Унікальна особливість цього стенду — завдяки абсолютно новим камерам з дуже високою роздільною здатністю (встановлюються тільки на цій моделі) мішені стенду стали за розміром менше, що дозволяє скоротити відстань від колон з камерами до середини поворотних кіл, оскільки вся система стала геометрично менше. Інші 3D-стенди вимагають, щоб ця відстань була мінімум 1,7 м, а ідеальне становить близько 2,7 м. З новим стендом в «Автомеханіка» проводили досліди, за результатами яких виходило робити точні вимірювання при відстані всього 85 см до центру поворотного кола.

Стенд Geoliner 790 може поставлятися з двома видами захоплень для установки мішеней на колеса. Це можуть бути як звичні захоплення за диск, так і захоплення за шини — це лише справа смаку і звички, вартість же в обох випадках однакова. П’ята мішень для вимірювання значень висоти колісних арок поставляється в комплекті.

У стенді Geoliner 790 — нове програмне забезпечення PRO 42. Крім того, що змінився зовнішній вигляд інтерфейсу, стала ще зручніше навігація — тепер набагато простіше потрапити в будь-який підрозділ. Програма незабаром отримає і українську мову інтерфейсу. Природно, в базі даних є всі новітні автомобілі. «Автомеханіка» забезпечує безкоштовне оновлення бази даних протягом двох років, як втім, і в разі придбання інших стендів розвал-сходження Hofmann в «Автомеханік».

Звичайно, такі стенди як Geoliner 790 — це варіант для великих сервісів з щільною завантаженням. Набагато доступніше стенди серій 670 або 650, а також новий стенд Geoliner 610, який став результатом багаторазових звернень «Автомеханіка» до виробника з проханням створити ще більш доступний стенд для нашого ринку.

Розташування «кабінету» прямо на колоні особливо зручно при установці стента в яму — для працюючого в ямі майстри не треба встановлювати додатковий монітор, і йому не доводиться кожен раз підніматися нагору для проведення ізмереній.Geoliner 610 — новинка 2015 року, про яку виробник заявив в наприкінці минулого року, і зараз він вже доступний в «Автомеханіка». Стенд відрізняється від більш дорогих моделей тільки тим, що «кабінет» (стійка з комп’ютером) змонтований не в окремій пересувний тумбі, а прямо на колоні, що утримує балку з камерами. Це дозволило знизити собівартість, а відповідно і ціну для СТО — до 8900 євро, хоча тепер «кабінет» прив’язаний до колони, внаслідок чого Geoliner 610 оснащується тільки балкою з поворотним механізмом.

3D. Восхождение к упрощению
Незважаючи на використання в Geoliner 610 компактного ПК, він працює на ОС Windows, і в ньому встановлено той же ПО PRO 32, що і в більш дорогих стендах.

У стійці Geoliner 610 відсутнє місце для системного блоку звичайного ПК — замість цього на стійці встановлено компактний комп’ютер (всі системні компоненти ПК зібрані одним компактним блоком), що працює на звичній ОС Windows. Для порівняння, інші виробники свої базові версії стендів комплектують промисловими комп’ютерами, що працюють тільки на операційній системі Linux. У стенді такі ж камери і захоплення, то ж ПО PRO 32, як в серіях 650 і 670, той же високий рівень якості, до якого звикли користувачі більш дорогих стендів.

На завершення варто зазначити, що протягом десятиліття, поки такі виробники, як Hofmann, були захищені патентом на технологію 3D, автовиробники користувалися саме стендами їх виробництва. І продовжують користуватися. Відповідно, розробники програмного забезпечення мають прямий доступ до першоджерела технічної інформації по підвісці сучасних транспортних засобів. А сама технологія і програмне забезпечення за кілька років доведення були відточені до того рівня зручності і надійності, на якому вони знаходяться сьогодні.

Бажаєте замовити послугу?

+38 (096) 506-08-07

Форма зворотнього звязку