• +38 (096) 506-08-07
  • avtogazkhm@ukr.net

Встановлення ГБО

Переклад автомобіля на газ: міфи, плюси і мінуси208947910

Існує безліч способів економити паливо. Самий кардинальний з них — менше їздити. Але тоді питається, навіщо потрібна машина, щоб милуватися нею, а їздити на автобусі? Можна їздити акуратно і плавно не набирати великій швидкості, різко не розженешся і не сповільняться. Але, на жаль, автомобільний потік диктує вам свої правила. Тому більшість правил, за винятком першого, так і залишаються лише теорією.
Але є й інші методи вирішення цієї, можна сказати, нелегкого завдання. А саме використання так званого альтернативного палива. Ні, не лякайтеся або не тіштеся тим, у нас ще не використовується водень, спирт або електрика, але вже досить давно використовується газова суміш пропану і бутану, а останнім часом набуває поширення ще й природний газ — метан. Давайте дізнаємося, що таке машина на газу.
Питання встановлення газобалонного обладнання (ГБО) на свій автомобіль кожен вирішує для себе сам. Ми не будемо агітувати за установку ГБО, а просто розповімо про переваги і недоліки газового обладнання.
У країнах європейського союзу вже давно задумалися про екологію і введення стандартів ЄВРО для бензину приклад цьому. До речі, мало хто знає, але Ролс Ройс королеви Єлизавети (хто не знає — королева Англії) їздить на газі. І це, напевно, не бажання заощадити трохи грошенят, а турбота про навколишнє середовище (адже такий автомобіль на 35 -45% «чистіше» по вихлопу, ніж бензиновий, а багато шкідливі викиди відсутні взагалі).

Розглянемо основні питання, які виникають у автовласників перед установкою ГБО

Міф про небезпеку газу

Щоб з цим розібратися, давайте розглянемо основні властивості вуглеводневого газу, а також порівняємо з бензином.
Найбільш важливий показником для правильної роботи двигуна, який знають навіть школярі — октанове число, яке визначає антидетонаційну стійкість палива. Для збільшення ступеня стиснення необхідно підвищити октанове число. Наприклад, для роботи двигунів ВАЗ 2101 … 07 зі ступенем стиснення 8,5 потрібно бензин АІ-91 … 93, а заправляється реально АІ-92. Якщо залити 80-й, то двигун буде детонувати, що призведе до його передчасного виходу з ладу. А для передньопривідних моделей ВАЗів зі ступенем стиснення 9,6 вже потрібно АІ-95. Однак, тут набагато простіше, тому що можна залити і 92-ий, але двигун буде працювати, як ні в чому, ні бувало. А чому? А тому, що він вже інжекторний! Електроніка динамічно виставляє кут випередження запалювання залежно від даних з датчика детонації. Відповідно, для 92-ого буде виставлено понад пізнє запалювання, природно, з втратою потужності і деяким збільшенням витрати палива.
Ну що ж з бензином в плані октанового числа розібралися. А як справи тут у газу?
Розглянемо основні види газу використовувані в ГБО і порівняємо з бензином для цього звернемося до таблиці.

Компоненти Пропан Бутан Бензин А-93
Октанове число 112 95 93
Теплота згорання стехіометричної суміші, МДж/м.куб 3,41 3,47 3,55
Теоретично необхідний об’єм повітря для згорання палива, м.куб/кг 12,81 12,64 12,35
Максимальна швидкість розповсюдження фронту полум’я, м/с 0,810 0,825 0,850
Можлива ступінь стиснення 10-12 8,5 8,2

Таблиця — Характеристики автомобільного палива

За антидетонаційній стійкості пропан поза конкуренцією, а ось Бутан дуже близький до бензину, таким чином використовуючи пропан можна збільшити ступінь стиснення і, отже, потужність при тих же габаритах двигуна. Так, але розуміє суть справи людина вигукне, що це ж неможливо, тому що конструкція двигуна вже вирішена. А значить, що це позитивне властивість не реалізовується, а тільки лише гарантує відсутність детонації на будь-яких режимах роботи двигуна.
А ось більш цікавий і значимий параметр — теплота згоряння. Тут безперечно рулить бензин, тоді як пропан явний аутсайдер. А що цей параметр означає для двигуна. Давайте згадаємо, що двигун внутрішнього згоряння — це теплова машина. Чим вище теплота, тим більше можна отримати енергії, а значить потужності при однакових обсягах спалимої суміші.
Щодо необхідного обсягу повітря знов-таки лідер бензин — йому його треба менше всіх, а пропану більше всіх. Чому це так важливо? Тому що це висуває підвищені вимоги до пропускної спроможності повітряного тракту. Забігаючи наперед, відзначимо, що збільшення кількості споживаного повітря змушує частіше міняти повітрофільтри.
А ось зі швидкістю поширення фронту полум’я не все так однозначно. Відразу відзначимо, що цей параметр залежний від октанового числа. Це можна поспостерігати за наведеною вище таблиці. І це досить просто зрозуміти з визначення детонації.
Детонація — це режим роботи двигуна, при якому процес згоряння палива носить вибуховий характер.
А вибуховий це значить надшвидкий процес горіння. Це як раз і характеризується максимальною швидкістю поширення фронту полум’я. У пропану ця швидкість мінімальна, у бензину — максимальна. Але на відміну від октанового числа цей параметр дуже важливий і впливає на процес горіння в кожному конкретному двигуні.
З одного боку, чим повільніше поширюється полум’я, тим повільніше наростає тиск в циліндрі і тим менше прискорення поршнів, а, отже, автомобіля. Але з іншого боку — менше ударне навантаження на кривошипно-шатунний механізм, отже, вище ресурс двигуна.
Так в чому тоді переваги пропану?
А справа тут у фізиці. Газ, випаровуючись в закритому просторі (у нас це балон), утворює парову подушку, при цьому створюється певний тиск, який в свою чергу перешкоджає подальшому випаровуванню газу. Точніше сказати, газ випаровується постійно, але частина його конденсується назад. Коли-небудь бачили графин з гарячою водою? Там є пар над водою і краплі конденсату. При випаровуванні рідкої фази газу підвищується тиск парової фази, утворюється насичена пара, що при досягненні певного значення приводить до конденсації «зайвого» — тиск падає. Ось так і відбувається без будь-якої електроніки підтримання сталості тиску в балоні. Не складно здогадатися, що цей процес залежить від температури. Вище температура — швидше випаровується газ і підвищується тиск.
Так навіщо ж тоді городити город з паровою подушкою? Давайте заповнимо балон повністю, і нікуди буде випаровуватися. Однак, як стверджує все та ж фізика, рідина нестислива. Т.ч. при зміні температури, а небезпека виникає при її збільшенні, рідина змінить свою щільність, а як наслідок займаний нею обсяг. Щільність зменшується — обсяг збільшується. Але ж балон не гумовий, він не може розтягуватися.
До слова сказати, що бензобаки організовані аналогічно, у них теж є трохи заповнюється (обмежений горловиною) обсяг під парову подушку.
Здавалося б, золота середина — це бутан. Але застосовувати його в чистому вигляді можна тільки в районах з теплим кліматом. Тоді як для більш холодних районів використовується суміш пропану і бутану — пропан-бутан. Причому зимова суміш, на відміну від літньої (де 50%), має до 95% пропану. А все чому? Є так звана температура кипіння, яка показує, коли рідина починає переходити в пар. Так ось пропан кипить вже при -42,1 ° С, що практично гарантує його випаровування в будь-яких районах за винятком Крайньої Півночі. У цьому випадку в суміш додають етан, який кипить при -88,5 ° С. А ось бутан зволить кипіти тільки при -0,5 ° С, що робить його застосування в холодних районах практично неможливим.
З бензином справи йдуть гірше, він кипить при температурах від +35 до + 205 ° С. Але не треба паніки, в системах харчування бензином він подається насосом (газ надходить під власним тиском і насоси йому не потрібні) і розпорошується тим чи іншим методом в аерозоль.
Наведемо ще трохи цифр.
Важливим фактором у плані забезпечення безпеки є температура самозаймання палива в атмосфері повітря при нормальному тиску, ° С:
• пропан: +510 … + 580;
• бутан: +475 … + 550;
• бензин: +470 … + 530.
З чого можна зробити висновок, що найбезпечніший — пропан, тому що для його самозаймання потрібна вища температура, яка в автомобілі, на відкритих деталях (не в камері згоряння) недосяжна, бутан і бензин в цьому плані практично ідентичні, але все ж помітні по іншому фактору. При нормальних температурних умовах, газ переходить в пар і, будучи важче повітря, йде вниз, тоді, як бензин залишається рідким довше, що підвищує ризик його займання.

Якщо взяти практику і статистику на бензині машини частіше вибухають, загоряються і це неспроста. Подивившись на хімічні характеристики бензину і газу, відразу стає зрозуміло. Коридор процентного вмісту газу в повітрі здатного запалиться в ТРИ рази менше коридору бензину.
Щоб було зрозуміло: проста ситуація, налийте на асфальт бензин, пропан і метан і підпаліть. Напевно, все зрозуміло. Бензин запалає, пропан не займеться, а метан і зовсім в ту ж секунду полетить в атмосферу! Є ряд правил техніки безпеки, які потрібно виконувати і для газу вони не суворіше ніж для бензину.
Резюмуючи вище сказане можна розвінчати міф про небезпеку газу. Якщо не порушувати простих правил безпеки, то нічого не рвоне і не загориться.
Хороша випаровуваність газу практично за будь-яких погодних умовах робить його незамінним помічником у стійкій роботі двигуна. Газ, будучи добре випарувався, більш рівномірно і повністю заповнює циліндри і покращує тим самим процес згоряння.
Важливим фактором можна вважати відсутність у складі газу смолянистих (не плутати з маслянистими) з’єднань, а також сірки і парафіну, які присутні в бензинах. Це звільняє деталі камери згоряння від нагару і відкладень. Крім того, газ згоряє повністю (на багатій суміші двигун працювати не буде), що призводить до повної відсутності сажі. Ці чинники виключають появу гартівного запалення, яке теж далеко не корисно двигуну.
Крім цього сірка, при згорянні в парах води, яка неминуче утворюється при згорянні будь-якого вуглеводневого палива, утворює сірчистийкислоту, яка руйнує метал, старить масло.

Один з найважливіших моментів !!! Ми не втомлюємося повторювати, не економте на обладнанні і не довіряйте установку недосвідченим майстрам — економте на паливі, свій час і нерви !!!

Що ж стосується газу, як було сказано вище газ горить повільніше бензину, це призводить до того, що він ще догорає при початку такту випуску, коли відкривається випускний клапан. Цілком було б логічно припустити, що омивається вогнем клапан буде перегріватися, і дні його полічені — він згорить. Але, по-перше, на бензині таке теж цілком можливо і є з чотирьох причин:
• Бідна суміш;
• Некоректно виставлене запалювання (пізніше);
• Неправильне регулювання газорозподільного механізму;
• І, нарешті, застосування низькооктанового бензину на карбюраторних двигунах.
На газі прогара можна уникнути при коректно виставлених зазорах ГРМ і запаленні.
Проводилися дослідження з цього приводу, і будь-якого зв’язку прогорання клапанів з використанням газу виявлено НЕ БУЛО, вони з тією ж частотою прогоряли і на бензині.
А ви не замислювалися про те, що більше половини автопарку Італії, наприклад, їздить на газі і нічого у них не прогорає? Адже випадки з прогоранням можна віднести до банального браку самих клапанів.

Міф про запах в салоні

Ще один міф про шкоду установки газу на автомобіль — страхітливий запах в салоні. А, якщо вдуматися, то звідки він може взятися? Адже газобалонне обладнання працює під тиском, а з’єднання виконані з розрахунком, щоб витримувати не тільки робочі, а й аварійні тиску. Якщо у Вас хоч найменший запах газу — це несправність! І її потрібно усувати, його бути ні в якому разі не повинно!
Поява газового духу в салоні може попереджати вас про два випадки.
Перший — розгерметизація якого-небудь з’єднання або агрегату. Так, але дозвольте, адже при відсутності належного догляду і бензинові магістралі можуть дати текти, що трапляється досить часто.
(Газопроводи виконані металевою трубкою, з’єднання конусні і мають високу механічну і хімічну стійкість. Гумові бензошланги, на жаль, не можуть цим похвалитися).
І другий — негерметичність системи випуску відпрацьованих газів. Але тут вже зовсім для бензинової системи справи кепські. Якщо таке сталося, то на газі це стане швидко помітно. Треба мати дуже поганий нюх, щоб не відчути запах газу.
Для довідки. Газ сам по собі не пахне, це пахне одорант, що не згорає і призначений саме для виявлення витоку. У бензині одорант теж є, але він згоряє. Але ж затоку бензину адже ви не відновите герметичність вихлопної системи, і благополучно будете вдихати «аромат» вихлопу і СО.

Чи можна ставити газ на турбовані автомобілі
Чому ні???
Без проблем: встановлено, протестовано і випробувано на різних авто оснащених турбованим двигуном, і нарікань на роботу не виникало. Інша справа, яке обладнання встановити, якого покоління, комплектації, і як встановити, але це вже зовсім інша тема.

Чи вигідно ставити газ на авто

Вигідно чи ні, звичайно ж, однозначно вигідно. Але тут є один нюанс.
Деякі люди експлуатують автомобіль короткий час (оновлюють автопарк), так ось для них, вартість установки ГБО може просто не встигнути повернутися. Це питання індивідуальний і потрібно прорахувати термін окупності установки, на підставі середнього пробігу і різниці вартості основного і альтернативного палива. (Розрахунок, для вашої зручності, ми привели на сторінці «ПРАЙС-ЛИСТ», там ви легко можете порахувати термін окупності установки для свого автомобіля)

Чи можна ставити ГБО на новий автомобіль

Встановити газове обладнання на новий автомобіль можна, це сприятливо позначиться на обкатці циліндро-поршневої групи, так як газ не змиває масло зі стінок циліндрів, то і мастило буде на рівень краще, ніж з бензином. Багато авто виробники випускають з конвеєра автомобілі вже з встановленим ГБО. І з першого дня життя двигун працює на газі. Якби на новий двигун не можна було б ставити ГБО, Мерседес цього не робив би!
При установки ГБО на новий авто головне вибирати професіоналів і тільки якісне і перевірене обладнання. Якщо установка проходила в хорошому сервісі з досвідченими установниками і при правильно підібраному обладнанні то, як правило, коли старий автомобіль на газі продасться, на новий НАСАМПЕРЕД буде встановлений газ, як основне паливо.

У чому плюси і мінуси установки ГБО

У ситуації, що склалася на ринку ПММ ціна літра газу в середньому в 2 рази менше літра бензину, це хороший спосіб заощадити. Але для того, щоб насолодитися різницею, спочатку треба заплатити за установку ГБО. Це є мінус.
І ось на сцену виходить поняття — окупність установки ГБО. Адже тут все просто, витративши один раз кілька сотень у.о. (в залежності від автомобіля і обладнання), Ви отримуєте автомобіль, який економить 40-62% !!! ваших грошей на його заправку.
Тут все просто. Якщо ви їздите мало, наприклад, тільки на дачу влітку, то доводиться констатувати факт, що при всіх інших перевагах газу, вам, швидше за все, доведеться продовжувати їздити на бензині. Зрозуміло, окупність і її термін цікаві лише в тому випадку, якщо ви плануєте нетривале використання автомобіля (з плануванням його продажу). При тривалому використанні авто ГБО окупиться в будь-якому випадку, а, вірніше, тут вже зітреться саме поняття окупності. Особливо вигідна установка ГБО автомобілів, які використовуються для відряджень, адже деякі корпоративні автомобілі накочуються за місяць і 5000 км!
А якщо автомобілів кілька?
Газ, на відміну від традиційного бензину, неможливо «злити наліво», що має зацікавити власників всіх компаній з високим споживанням палива. Правда антикорупційні властивості газу одночасно є як плюсом, так і перешкодою для зростання популярності цього виду палива. Зокрема, не всі співробітники «транспортного цеху» горять бажанням переходити на економічне паливо, мотивуючи цю позицію нібито поганою роботою автомобілів, заправлених газом.

З позитивних ефектів з технічного боку можна виділити:
— Повна відсутність детонації на всіх режимах;
— Відсутність смоляних відкладень і сажі, отже, нагару;
— Газ надходить в циліндри тільки в паровій фазі, що виключає змивання масляної плівки зі стінок циліндра;
— При правильному налаштуванні відсутні ривки в роботі двигуна, що продовжує життя трансмісії і шинам.
— Впевнений і швидкий пуск двигуна;
— Малі витрати на обслуговування;
— Екологічність газу вище неетильованого бензину в 3 … 4 рази.
Все це підвищує ресурс двигуна.

Тепер про мінуси.

На жаль, найдовшим мінусом, що вже переходять в тирі, є втрата вільного місця. Причому найбільша втрата, як на зло, в самому потрібному місці — в багажнику, де розміщують балон. Забігаючи вперед, слід зазначити, що геометрично можна вийти з ситуації, а ось з втратою частини вантажопідйомності доведеться змиритися в будь-якому випадку. Але це компенсується майже порожнім бензобаком.
У штатному виконанні недолік відбирання вільного місця неустраним, тому що балон має досить значні розміри, якщо в кузовах типу «седан» це ще можна терпіти, розмістивши балон на полиці у задніх сидінь, то для «хетчбека» і «універсала» це повна смерть багажнику. Виходять з такої ситуації по-різному.

Бажаєте замовити послугу?

+38 (096) 506-08-07

Форма зворотнього звязку